English/기본문법(접속사·구문)

시간의 접속사

JJun ™ 2006. 2. 8. 11:14
시간의 접속사

시간을 나타내는 부사절을 이끄는 접속사에는 다음과 같은 것들이 있다.


Study Point 1   시간의 부사절을 이끄는 접속사
 
(1) when (~할 때, ~하면)
 
(1) I'll tell him about itwhen he comes home.
        (그가 집에 오면 그것에 대해 그에게 말하겠다.)
 
(1) When she was a girl, she was very smart.
        (소녀였을 때, 그녀는 아주 영리했다.)
 
(1) When he came in, I was studying English.
        (그가 들어 왔을 때, 나는 영어를 공부하고 있었다.)
 
(1) When I came back, my son was asleep.
        (내가 돌아 왔을 때, 나의 아들은 자고 있었다.)
 
(2) while (~하는 동안에, ~하는 사이에)
 
(1) Be quite while I am speaking.
        (내가 말할 때는 조용히 하시오.)
 
(1) Don't call me while I'm at the office.
        (내가 사무실에 있을 때는 나에게 전화하지 마세요.)
 
(1) While I was walking along the street, I met him.
        (거리를 걷다가 나는 그를 만났다.)
 
(1) While he was reading, he fell asleep.
        (그는 책을 읽다가 잠이 들었다.)
 
(3) before (~하기 전에, ~보다 앞서서)
 
(1) I got up before the sun rose.
        (나는 해가 뜨기 전에 일어났다.)
 
(1) I had not waited long before he came.
        (얼마 기다리지 않아 그가 왔다.)
 
(1) It won't be long before we meet again.
        (조만 간에 다시 만나겠군요.)
 
(4) after (~한 후에)
 
(1) After she left, John arrived.
        (그녀가 떠난 후에 존이 도착했다.)
 
(1) I can go out after Mom comes home.
        (나는 어머니께서 집에 오신 후에 나갈 수가 있다.)
 
(5) till/until (~할 때까지)
 
(1) Do not start till I give the word.
        (내가 명령할 때까지 출발하지 마라.)
 
(1) They kept standing till I sat down.
        (내가 앉을 때까지 그들은 계속 서 있었다.)
 
(1) I will wait here until the concert is over.
        (연주회가 끝날 때까지 나는 여기서 기다릴 것이다.)
 
(6) since (~한 이후로, ~부터 계속해서) : 주로 현재완료형에 쓰인다.
 
(1) I have lived in Seoul since I was born.
        (나는 태어난 이후로 줄곧 서울에서 살았다.)
 
(1) Ten years have passed since he died.
        (그가 죽은 후 10년이 지났다.)
 
(1) The city has changed a lot since I moved here.
        (내가 이곳으로 이사온 이후로 이 도시는 많이 변화했다.)
 
(1 ) 참고  시간의 경과를 나타내는 다른 표현법

 
(1 ) Ten years have passed since I left school.
(1 )     (내가 학교를 떠난 지 10년이 지났다.)
 
(1 )    It is ten years since I left school.
 
(1 )    It has been ten years since I left school.
 
(1 )    = I left school ten years ago.
 
(7) as soon as ~ (~하자마자)
 
(1) As soon as the boy saw me, he ran away.
        (그 소년은 나를 보자마자 달아났다.)
 
(1) The workers went out, as soon as the bell rang.
        (벨이 울리자마자 근로자들은 밖으로 나갔다.)
 
(1) As soon as he heard the news, he turned pale.
        (그 소식을 듣자마자 그는 창백해졌다.)

'English > 기본문법(접속사·구문)' 카테고리의 다른 글

목적/결과/양태의 접속사  (0) 2006.02.08
조건/양보의 접속사  (0) 2006.02.08
원인/이유의 접속사  (0) 2006.02.08
명사절을 이끄는 접속사  (0) 2006.02.08
등위접속사  (0) 2006.02.08